Önceki yazılarımızın
birinde, Dr. Yüksel Macit’in 2009 yılında yayınladığı “Hz. Muhammed’den Sonra
Nesh Meselesi” başlıklı makalesini konu edinmiştik.
Makalenin, yazarın
kendi yaptığı özetini de aktarmıştık:
İslam
alimleri genelde Peygamberden sonra neshi kabul etmezler, ancak birkaç
alim Kur'an'dan bir hükmün kıyas ve icma ile
neshini caiz görmüştür. Daha önemlisi imam Maturidi (ö333/944) Te'vilatu
Ehli's-Sünne kitabında ictihad ile neshten bahsetmektedir. O,
Hz. Ömer'in Kur'an'da geçen müellefe-i kuluba zekat
vermemesini ictihad ile nesh olarak değerlendirmiştir. Biz
de onunla aynı görüşteyiz. Peygamberden sonra nesh caizdir,
çünkü şartlar değişiyor. Bu bir değerlendirmedir, başkaları
başka değerlendirme yapabilir. Konu tartışmaya açıktır.
Yine yoz Türk pırasasör Mustafa Öztürk’ün laflarını
da aktarmıştık:
Hz. Ömer, Kur’an‘da ayet olarak müellefe-i kulub’a zekat verme hükmü hâlâ duruyorken Hz. Peygamber vefat ettikten sonra bunu isteyen ve bu konuda ayetin mevcut olduğunu da hatırlatan bir gruba “gidin emeğinizle çalışın kazanın, size zırnık yok” demiş ve hiçbir şey vermemiştir. İmam Maturidi bu olayı “ictihad yoluyla nesh” olarak tanımlar. Ben de Maturidi ile aynı şeyi söylüyorum ama tekfir edilen benim. “İlla birini tekfir etmem lazım, yoksa duramam” diyorsanız önce mezhep imamımız Maturidi’yi tekfir edin. Benim suçum ne? İsmimin önünde Ebu Mansur yazmaması mı?
Görüldüğü
gibi bu adamlar, müellefe-i kulûbla
ilgili ayetten hareketle birşey söylüyor değiller.
Herhangi
bir hadîs-i şerîfe de dayanmıyorlar.
Hatta
Hz. Ömer r. a.’in söz konusu
uygulamasına da dayanıyor değiller.
Dayandıkları
şey, İmam Matüridî rh. a.’in Hz. Ömer’in (devlet başkanı Hz Ebubekir r. a.
tarafından onaylanan) görüşünden hareketle yaptığı bir kavramsallaştırmadan/isimlendirmeden ibaret..
İmam
Matüridî’nin kullandığı kavram, “içtihad
ile nesh”..
Evet,
bu kavramı alıyorlar, sonra, Hz. Ömer’in görüşüyle hiç ilgisi olmayan ve de
İmam Matüridî’nin bu kavramı kullanırken hiç kastetmediği hususları, bu kavramı
bahane ederek “yutturmaya” çalışıyorlar: “Biz
de Hz. Ömer gibi içtihat yapabilir ve Kur’an’daki hükümleri neshedebiliriz.”
Dedikleri
bu..
Ancak,
birincisi siz Hz. Ömer değilsiniz..
İkincisi,
sizin yaptığınız içtihat değil..
Üçüncüsü,
sizin nesh kavramından anladığınız şey, İmam Matüridî’nin neshten kastettiği
şey değil.
*
Evet, Yüksel Macit, İmam Matüridî için, “O, Hz. Ömer'in Kur'an'da
geçen müellefe-i kuluba zekat vermemesini ictihad ile nesh olarak değerlendirmiştir”
diyor.
Bir defa, Hz. Ömer Kur’an’da
geçen müellefe-i kulûba zekât vermemiş değil.
Çünkü, Hz. Ömer’in
isteklerini geri çevirdiği şahıslar, “Kur’an’da adı geçen müellefe-i kulûb”
değil.. Kur’an’da kimsenin adı geçmiyor..
Kur’an’da sadece
müellefe-i kulûb kavramı geçiyor.
İkincisi, adamların
istediği ve Hz. Ömer’in vermediği şey, zekât değil.. Adamlar bir arazi
parçasını istiyorlar..
İslam devletinin
arazileri zekât olarak toplayıp dağıtması diye birşey yok.
Yüksel Macit’in
anlayış, idrak, fehm ve fıkıhtan nasibinin ne kadar olduğunu anlamanız için bu
kadarı yeterlidir..
Adam, Hz. Ömer’in
müellefe-i kulûba zekât vermediğini söylüyor. Olaya vukufu bu kadar.
Bu haliyle kalkıyor
İmam Matüridî’nin sözlerini bahane ederek laga luga yapıyor.
Makalesindeki akıl
yürütüş biçimi de şöyle: "Falan şöyle dedi, filan böyle dedi, filanca da şöyle
demişti, ama o sanki şöyle demek istiyor gibi de diyemiyor, o halde nesh her zaman
caizdir."
Makalesine tekrar döneceğiz inşaallah.
*
Macit’in yukarıya
aldığımız cümlesini şu lafları izliyor:
“Biz
de onunla (İmam Matüridî ile) aynı görüşteyiz. Peygamberden sonra
nesh caizdir, çünkü şartlar değişiyor.”
Görüşünü ispatlamak
için ileriye sürdüğü argüman bu: “Çünkü şartlar değişiyor.”
Böylece şartlar,
hükmün kendisi haline geliyor. Daha doğrusu “hüküm koyucu” olma konumuna yükseliyor.
Hükmü koyan Allahu
Teala olmaktan çıkıyor, “şartlar” haline geliyor.
Peki şartlar nedir, canlı mı cansız mı, yenir mi yenmez mi?
Şartlar denilen şey,
insanlar arası ilişkilerin seyrinden başka birşey midir?!..
*
Mustafa Öztürk’ün
lafları daha eğlenceli.. O şöyle diyor:
Hz.
Ömer, Kur’an‘da ayet olarak müellefe-i kulub’a zekat
verme hükmü hâlâ duruyorken Hz. Peygamber vefat ettikten sonra bunu isteyen ve
bu konuda ayetin mevcut olduğunu da hatırlatan bir gruba “gidin emeğinizle
çalışın kazanın, size zırnık yok” demiş ve hiçbir şey vermemiştir.
Görüldüğü gibi Mustafa da Macit gibi aynı “zekât” hikâyesini anlatıyor..
Aslında yok birbirlerinden farkları, fakat bu, yoz Türk..
İdrak ve anlayış bakımından aralarında önemli bir fark bulunduğu söylenemez..
Tarihselci olabilmesi için insanın öncelikle belli bir ahmaklık ve gabavet düzeyini tutturması gerekiyor, o da bunlarda fazlasıyla mevcut.
Ancak, "zekât"tan söz etmeleri, idrak kıtlığından değil de olayın aslını bilmiyor olmalarından da kaynaklanıyor olabilir.
Fakat bu, kendileri açısından önemli bir hata, kusur ya da eksiklik sayılmaz.. Çünkü, dertleri olayı anlamak değil salt İmam Matüridî'nin sözünü istismar etmek olduğu için, meselenin aslını bilmeleri gerekmiyor.
Elde İmam'a ait istismar edilmeye müsait bir söz bulunması yeterli..
Ayrıca, bu konuda cesur olmaya ihtiyaçları var, bunun için de "Cahil cesur olur" fehvasınca cehalete muhtaçlar..
Olayın aslını bilirlerse cahillikleri azalacağı için cesaretleri de azalabilir, bu da tarihselcilik için bir kayıp demektir..
*
Evet, bu iki ilahiyatçı arasında idrak zaafiyeti ve bilgi eksikliği bakımından fazla bir fark yok.. Tarihselciliğin gerektirdiği formasyona tamamen sahip oldukları kesin.
Ancak, Mustafa'nın edebiyatı Macit'inkinden iyi, olayı bir
romancı ya da hikâyeci gibi süslüyor, hayal gücünden faydalanıyor..
Hayal gücünün daha aktif olması, cehaletinin Macit'inkinden fazla olmasından da kaynaklanıyor olabilir, bilemem..
Nitekim, olayın kahramanları iki kişi olduğu halde bu, "grup" kelimesini kullanabiliyor. Sanki 30-40 kişiler..
Hakkını yemeyelim, romancı, hikâyeci filan olsaymış
yoz Türk edebiyatına eğlenceli katkılar sunabilirmiş, fakat hangi akla hizmetse
züccaciye dükkânına giren fil gibi tutup ilahiyat alanına dalmış..
Zararı çift katlı, böylece hem ilahiyat alanını masal bahçesine çevirmiş, hem de Türk edebiyatının, hayal dünyası geniş yetenekli bir masal anlatıcısını yitirmesine neden olmuş.
Evet, bu şahıs, romancılığını konuşturarak söz
konusu "grub"un Hz. Ömer’e müellefe-i kulûbla ilgili ayeti hatırlatmasından, "zekât" istemesinden söz ediyor.
Halbuki böyle birşey
yok..
Adamların ayet filan hatırlatması söz konusu değil..
Fakat, Mustafa’nın hayal dünyası geniş, edebiyatı coşkun, kolaysa
tut!..
*
Olayı anlatacak, kahramanlarını tanıtacağız inşaallah, fakat önce ilgili ayetleri hatırlamak gerekiyor (Tevbe Suresi):
58. İçlerinden
(münafıklar arasından) sadakalar konusunda sana dil uzatanlar da var. Kendilerine
ondan bir pay verilirse hoşnut olurlar; eğer kendilerine ondan bir pay
verilmezse, hemen kızarlar.
59. Eğer onlar Allah ve Resûlü’nün
kendilerine verdiğine razı olup, "Bize Allah yeter. Lütuf ve ihsanıyla
Allah ve Resûlü ileride bize yine verir. Biz yalnız Allah'a rağbet ederiz"
deselerdi, kendileri için daha hayırlı olurdu.
60. Sadakalar (zekâtlar),
Allah'tan bir farz olarak ancak fakirler, düşkünler, zekât toplayan memurlar,
kalpleri İslâm'a ısındırılacak olanlar (müellefe-i kulûb) ile (özgürlüğüne
kavuşturulacak) köleler, borçlular, Allah yolunda cihad edenler ve yolda kalmış
yolcular içindir. Allah, hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.
İmdi, mesele sadece
müellefe-i kulûb değil, zekât verilecek kesimler arasında mesela köleler de yer
alıyor.
Bu ayet-i kerimeden
dolayı o gün birtakım köleler Hz. Ebubekir’e gelip, “Hani bize zekâttan pay?” mı
diyorlardı?!
Bu ayetten hareketle
zekâtlar hemen kölelerin azat edilmesi için mi harcanıyordu?!
Sonra bu ayet, zekât
bu sekiz sınıfın hepsine mutlaka verilmelidir, hiçbiri hiçbir zaman eksik bırakılmamalıdır diye bir hüküm mü getiriyor, yoksa, bu
sekiz sınıfın dışındaki kesimleri hariç tutmayı mı hedefliyor?
*
Bu tarihselci taife biraz angut olduğu için müşahhas/somut örnekle izah edelim:
Diyelim ki bir
zengin İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne gitti, “Alın size şu kadar para, devletin
ilköğretim okullarının yoksul öğrencilerine yardım edin. Ancak bu parayı altı,
yedi ve sekiz yaşındaki öğrencilere verebilirsiniz” dedi. Müdürlük de tuttu altı
yaşındaki çocuklara dağıttı..
Bu, bağışçı zenginin
talimatının çiğnenmesi anlamına mı gelir?!
Mesela on yaşındaki öğrencilere de yardım edilseydi bu söylenebilirdi, fakat öyle bir durum yok.
Diyelim ki ertesi sene olay
tekerrür etti, bu defa sekiz yaşındakilere dağıttılar, bu durumda önceki
senenin altı, o günün yedi yaşındaki bir öğrencisi kalkıp, “Ama bağışçı zengin yedi
yaşı da sayıyor, hem geçen sene bize de vermiştiniz, yine vermelisiniz. Siz
bağışçının talimatını yürürlükten kaldırdınız, uygulamadınız” diyor.
Böyle bir yedi yaş üstün zekâsına öğretmenleri ne derse Hz. Ömer de arazi isteyen söz konusu ahmak ve açgözlü istismarcı şahıslara onu demiş.
*
Konuya devam edeceğiz inşaallah..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder