https://www.academia.edu/84833026/Ak%C4%B1l_%C4%B0man_ve_Kant%C4%B1n_Felsefesi
AKIL, İMAN
VE KANT’IN FELSEFESİ
Dr. Seyfi SAY
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 4
ALLAHU TEALA’NIN VARLIĞI, EVRENİN VE ZAMANIN BAŞLANGICI,
IMMANUEL KANT VE TÜRK İLAHİYATÇILAR 5
İTİKADEN MATÜRİDÎ VEYA EŞ’ARÎ DEĞİLLER DE, BELKİ
KANTÎ SAYILABİLİRLER 11
İLAHİYATÇILARIN DRAMI: MATÜRİDÎLİKTEN KANTÎLİĞE.. (İMAN, BEŞ DUYU VE
AKIL) 17
BEKİR TOPALOĞLU’NUN TOPAL METAFİZİĞİ 28
ALLAHU TEALA’NIN VARLIĞININ BİLİNMESİ İÇİN O’NUN DUYULARLA
İDRAK EDİLMESİ ŞART YA DA YETERLİ MİDİR? 32
FAZLUR RAHMANCILIK (MODERNİSTLİK) SAPIKLIĞI İLE KANT’ÇI
CEHALET ARASINDA BOCALAYAN TÜRK İLAHİYATÇI AKADEMİSYENLER CAMİASI 36
HRİSTİYAN GÖNLÜ İSLÂM AKLINA KARŞI 45
ALLAHU TEALA’NIN VARLIĞININ İSPATI VE TDV İSLÂM
ANSİKLOPEDİSİ’NDEKİ FACİA 53
NEDENSELLİK, TESADÜF VE ALLAHU TEALA’NIN VARLIĞI 60
NEO/YENİ BATINÎLİK VE EHL-İ SÜNNET DIŞI
KANTİYYE İTİKADI 83
AKLIN KANT’TAN İNTİKAMI – 1: KANT’ÇILIĞIN GÖLGESİNİN GÖLGESİ “GÖNLE, DUYGULARA DAYALI
İMAN” NAZARİYESİNİN SEFALETİ 92
AKLIN KANT’TAN İNTİKAMI – 2: KANT’IN FİLOZOFİK SAHTEKÂRLIĞI: SON DERECE BASİT BİR
ANAFİKRİ SAÇ BAŞ YOLDURAN ZORUN ZORU BİR DENKLEM GİBİ İFADE HOKKABAZLIĞI 102
AKLIN KANT’TAN İNTİKAMI – 3: BAZI TÜRK
İLAHİYATÇILARIN BİR TÜR EPİSTEMOLOJİK MEZHEB İMAMI DURUMUNDAKİ KANT’IN
ÜMNİYYE/KURUNTU FELSEFESİ 114
EHL-İ SÜNNET’İN SON İMAMI IMMANUEL KANT’MIŞ 131
DİNSİZLİĞE DOLAYLI HİZMET GAFLETİ: AKILSIZ DİNDARLIK 137
DAMARLARDAKİ GAZALÎ (KANT’A DAİR) 141
ÖNSÖZ
Bismillâhi’r-Rahmâni’r-Rahîm.
Elhamdülillâhi Rabbi’l-‘âlemîn. Ve’s-salâtü ve’s-selâmu ‘alâ Rasûlinâ
Muhammedin ve ‘alâ âlihî ve sahbihî ecma’în. Rahman ve rahîm olan Allah’ın
adıyla.. Salât ve selâm, O’nun elçisi Muhammed Mustafa ile âl ve ashabının
üzerine olsun.
İnsan için bu dünya
hayatında en önemli konu, Allahu Teala’yı doğru tanıyıp gerektiği şekilde iman
etmektir. Bu imanda aklın ve gönlün rolünün ne olduğu meselesi, sadece Allahu
Teala’nın bilinmesi değil, insanın kendisini bilmesi bakımından da önem
taşımaktadır.
Osmanlı’nın yıkılış
döneminde yaşayan Şeyhülislam Mustafa Sabri Efendi, Bediüzzaman Said-i Nursî,
Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır ve Ömer Nasuhi Bilmen hocalar gibi zatların bu
konulara hakkıyla vakıf oldukları eserlerinden anlaşılmaktadır.
Ancak, modernistleri
geçtik, bu zatların ilmî mirasını yaşattıklarını ileri süren günümüz ilahiyat
çevrelerinin bir kesiminin bile farkında olmadan batıl hristiyan düşüncesinden
ve Kant’ın son tahlilde sofizme hizmet eden felsefesinden etkilenmiş oldukları
bir gerçek. Böylece Allahu Teala’nın bilinip tanınması meselesinde akıl yerine
gönlü esas alan bir anlayışı savunmaya başlamış bulunuyorlar. Doğal olarak bu,
bilgi felsefesi (epistemoloji) çerçevesinde önemli bir savruluşa karşılık
geliyor. Çünkü, Allahu Teala’nın varlığı ve birliğini tartışırken agnostisizm
anlamına gelen bir duruş sergilemek zorunda kalıyorlar.
Bu konuları “Felsefe,
Bilim ve İman” ve “Felsefî-Kelamî Tartışmalar” adı altında yayına hazırlamakta
olduğumuz iki e-kitapta inşaallah ele alacağız. Ancak, konunun Kant’ın
felsefesiyle ilgili olan boyutunu müstakil bir metin olarak sunmanın faydalı
olacağını düşünmüş bulunuyoruz.
Bu çalışmanın hayırlara
vesile olmasını Allahu Teala’dan niyaz ederim.
15 Ağustos 2022, Üsküdar