CHP lideri Kemal
Kılıçdaroğlu tarafından Aralık 2016'da ziyaret edilen Diyanet İşleri Başkanı Mehmet Görmez şöyle
demişti:
“Özellikle Diyanet
İşleri Başkanlığı dinimizin yeni nesillere doğru aktarılması noktasında önemli
bir işlev görüyor. Bugün yaşadığımız dünyaya baktığımızda Diyanet İşleri
Başkanlığı’nı kuran Mustafa Kemal Atatürk’ün 100
yıl ileriyi gördüğüne tanık oluyoruz.”
Bu sözlerden anlıyoruz ki, Atatürk'ün 100 yıl ileriyi görme "keramet"i ile Diyanet'i kurması (Şeyhülislamlık kurumunu Diyanet haline getirmesi) arasında bir ilişki var.
Yüz yıl ileriyi görmüş, diyanet (dindarlık) hizmetlerine o doğrultuda bir düzen ve şekil vermiş.
Ülkemizin bugünkü manzarasına bakınca ve Mehmet Görmez’in Diyanet İşleri Başkanı sıfatıyla konuştuklarına kulak verince, Atatürk’ün gerçekten 100 yıl ileriyi görmüş ve bunun
için Diyanet’i kurmuş olduğunu kabul etmekten insan kendisini alamıyor.
*
"Yüz yıl ileriyi gören adam"ın, 1 Kasım 1937 tarihinde yaptığı TBMM açış
konuşmasında şunları söylediği biliniyor:
“Dünyaca bilinmektedir
ki, bizim devlet yönetimimizdeki ana programımız,
Cumhuriyet Halk Partisi programıdır. Bunun kapsadığı prensipler, yönetimde ve politikada bizi aydınlatıcı
ana çizgilerdir. Fakat bu prensipleri, gökten indiği sanılan
kitapların dogmalarıyla asla bir tutmamalıdır. Biz,
ilhamlarımızı, gökten ve gaipten değil, doğrudan doğruya
yaşamdan almış bulunuyoruz.”
Mehmet Görmez bilmese de olur, fakat gerçekten dünyaca bilinmelidir ki, Mustafa Kemal Atatürk’ün devlet yönetimindeki ana programı, Cumhuriyet Halk Partisi’nin programıydı.
Kendisinin yazdığı ya da yazdırdığı program..
Atatürk’ün benimsediği prensipler, ya da
ilke veya umdeler, “gökten indiği sanılan kitapların dogmaları” değildi.. Kendi "prensip"lerini birilerine program adı altında yazdırmıştı.
Doğal olarak, Mustafa Kemal, Diyanet İşleri Başkanlığı’nı da, CHP ilkeleri adını verdiği kendi prensipleri çerçevesinde yönetiyordu.
“Gökten indiği sanılan” dediği kitaplara (Kur'an'a) bakarak ya da uyarak değil..
*
“Gökten indiği sanılan kitaplar” ve
“dogma” bahsi önemli.
Gökten inmiş olan kitaplar, bilindiği
gibi, Tevrat, Zebur, İncil ve Kur’an’dır.
Bunlara “gökten indiği sanılan kitaplar” diyen, “gökten ve gaipten ilham almamak”tan söz
eden birinin, mesela tutup Kur’an’ı
(ve Kur’an’da Casiye Suresi’nin 18’inci ayetiyle
emredilen Şeriat’i) devlet yönetiminde uygulaması beklenemez.
O, kendi "prensip"lerine bağlı kalır.
Dolayısıyla, son tahlilde "Bizim uyduğumuz prensipler, bize ait olan prensiplerdir" demek anlamına gelen zekice cümlelerle nutuk atar.
Gökten inen kitaplara ihtiyaç duymayan zekâ böyle oluyor.
*
Evet, o “kitap”ların “dogma”lar içerdiği doğrudur.
Felsefe tarihinde epistemoloji (bilgi felsefesi) alanında temel iki akım mevcuttur: Dogmatikler ve septikler (şüpheciler).
Vikipedi’deki ifadeyle,“… herhangi bir sistemin veya kişinin değişmez
formüller, her yerde ve her zaman geçerli olduğunu ileri sürdüğü mutlak
bilgiler sunması dogmatizmdir. Dogmatizmin karşıtı septisizm yani şüphecilik,
kuşkuculuktur.” (https://tr.wikipedia.org/wiki/Dogmatizm)
Dogmatikler, insanın “akl”ı ve
“duyular”ı sayesinde kesin bilgiye ulaşabileceğini, bunun mümkün olduğunu kabul
ederler.
Kökü Eski Yunan sofistlerine (sûfestâiyye) uzanan ve günümüzde postmodernizm tarafından temsil edilen septisizm/şüphecilik ise, insan bilgisinin
görece/relatif olduğunu, algılarımız sayesinde beynimizin içinde oluşan
gerçeklik algısı ile dış dünyadaki gerçekliğin örtüşmekte bulunduğundan hiçbir
zaman emin olunamayacağını kabul eder.
Şüpheciliğin varacağı son nokta ise, kendi varlığından bile emin olamamaktır.
Bir dogmatik olan Dekart, “Düşünüyorum, o halde varım” sözünü septiklere karşı söylemişti.
*
Evet, Diyanet İşleri Başkanı Mehmet
Görmez’in “100 yıl ilerisini gören” Atatürk’ü,
CHP programının kapsadığı (yani kendi kafasının ürünü olan) prensipler için, “Gökten indiği sanılan
kitapların dogmalarıyla asla bir tutmamalıdır” diyordu.
Aslında o da bir dogmatikti, fakat onun dogmaları, CHP’nin prensipleriydi.
CHP'nin (yani kendisinin) prensiplerinden şüphe etmiyordu,
onlara karşı tutumu “şüphecilik” değil,
“dogmatizm”di.
Kendisi de bir dogmatikti, fakat bunu anlamaya hem müktesebatı (bilgi birikimi), hem de zekâsı kâfi gelmiyordu.
Ve aslında, CHP prensipleri “"Gökten indiği sanılan kitapların dogmalarıyla asla bir
tutmamalıdır” derken, doğru söylüyordu.
Elbette,
CHP’nin içi boş sloganları ile, Allahu Teala’nın peygamberlerine
vahyettiği mutlak hakikatler bir olamazdı.
Bir tutulamazdı.
Biz de
elhümdülillah bir tutmuyor, CHP’nin Atatürk’ten kalma köhne prensipleri için
de, paslı ve çürümüş altı ilkesi için de “Biz almayalım, kalsın!” diyoruz.
*
Evet, birilerinin “Aziz
Atatürk”ü, her ne kadar nutuklarında “dogma” kavramını kullanıyorduysa da, aslında, felsefî
konuları doğru dürüst bilen biri değildi.
Bunu, sofrasının müdavimlerinden has adamı Falih Rıfkı Atay da, (Atatürkçü Emin Çölaşan tarafından ders kitabı
olarak okutulması arzulanan) Çankaya’sında
söylemektedir.
Atay, İzmir’in Yunan’dan kurtuluşunun
ardından bir akşam kalabalık bir grupla birlikte Mustafa Kemal’le (O zaman
henüz Atatürk değil) bir araya geldiklerini anlatmakta ve şunları dile
getirmektedir:
“… Sevmek mi, acımak
mı, diye bir bahis açtı. Metotlu felsefe etütleri
yaptığını sanmıyorum. Sözleri terimsiz, tarifsiz ve ‘zikir’sizdi. Ama sık sık derine inen bir felsefî düşünüş,
ince bir zekânın ve titiz bir sağduyunun devamlı kontrolü altında bir
mantıkçılık, duyduklarını kolayca tutup kavrayan, sonra hepsini hoş bir sentez
içinde yoğuran bir muhakeme, metotlu ve ilmî bir tefekkür
eksikliğinin boşluğunu örtmekte idi.”
Falih Rıfkı Atay, “ama” ile durumu kurtarmaya çalışıyorduysa da,
Mustafa Kemal’de “metotlu ve ilmî bir tefekkür” bulunmadığını söylemekten yine
de geri kalmıyordu.
“Sözleri terimsiz, tarifsiz ve ‘zikir’sizdi”
diyerek, konuştuğu konuyla ilgili uygun teknik terimleri kullanamadığını,
ayrıca dile getirdiği kavramları tanımla(ya)madığını ve bu yüzden de
gerçekte neyi kastettiğinin tam olarak anlaşılamadığını, tezekkür ve tefekkür
konusu yapılamadığını belirtiyordu.
Kendisinde
“metotlu ve ilmî bir tefekkür” bulunmayan, “terimsiz, tarifsiz ve zikirsiz”
konuşan birinin, “gökten indiği sanılan kitaplar” şeklinde boyunu ve
haddini aşan laflar etmiş olması, doğal karşılanmalıdır.
Fakat, “dini yeni nesillere doğru
aktarma” gibi büyük bir “iddia”da bulunan Diyanet İşleri Başkanı Mehmet Görmez'in, Falih
Rıfkı Atay’ın bile “eksik”lerine dikkat çektiği biri için “100 yıl ileriyi görme” meth ü senasında bulunmasına ne demek
gerekir?
Atatürk dalkavukluğunda Atay’ı bile
fersah fersah geçmek her kula nasip olmaz.
*
Temel soru şudur:
Diyanet,
“gökten indirilen Kur’an”a göre mi, yoksa, Atatürk’ün
benimsediği “prensip”lere göre mi çalışıyor?
Çalışması gerektiğini düşünüyor?
“Dinin yeni nesillere doğru
aktarılması”, Mustafa Kemal Atatürk’ün savunduğu “prensipler” açısından nereye oturuyor?
Diyanet, dini,
Mustafa Kemal’in 100 yıl öncesinden gördüğü, görmek istediği gibi mi
anlatıyor?
Dinin doğru anlatılması denilen şey bu mu?..
*
Bu ülkede yıllardır FETÖ’nün, takiyyecilik ve ikiyüzlülüğü nedeniyle
yerden yere vurulduğunu biliyoruz.
Ancak, bu noktada FETÖ’nün, ilhamını “gökten ve gaipten” değil, Mustafa Kemal’in ifade ettiği gibi, “doğrudan
doğruya yaşamdan” almış bulunduğunu kabul etmek gerekiyor.
Şayet ilhamlarını Kur’an’daki “dogma”lardan (mutlak hakikatlerden)
almış olsalardı, takiyye ve ikiyüzlülük yapamaz, uydurma rüya, keramet vs. anlatamazlardı.
Ayette geçtiği
üzere “emrolundukları gibi dosdoğru olmaları” gerektiğine inanır, böyle yaşamaya çalışmak, bunu hedeflemek gibi bir
dertleri olurdu.
Fakat onlar, Atatürk’ün söylediği
şekilde hareket ettiler, ilhamlarını “doğrudan
doğruya yaşamdan” aldılar.
Yaşama baktılar,
Mustafa Kemal’in neyi nasıl yapmış olduğunu incelediler, ve gördüklerini
hayata geçirdiler.
Mustafa Kemal’in “prensip”lerine yapıştılar.
*
Evet, “yaşam”a bir bakalım..
Özellikle de Mustafa Kemal’in
“yaşam”ına..
Ki, hayattan alınan ilham konusunda bir
fikrimiz olsun.
Mustafa Kemal,
Erzurum Kongresi’nin açılış konuşmasını şu ifadelerle
bitirmişti:
“En son olarak niyazım
şudur ki, Allahu Teala, Peygamber’i hürmetine, bu mübarek vatanın sahibi ve
koruyucusu ve İslam dininin kıyamete kadar en sadık bekçisi
olan necip milletimizi, ve saltanat ile büyük hilafet
makamını korumak ve düşünmekle yükümlü kurulunuzu başarılı
eylesin.”
(En son olarak niyazım
şudur ki, Cenab-ı Vacibu’l-amal Hazretleri Habib-i Ekremi hürmetine bu mübarek
vatanın sahip ve müdafii ve diyanet-i celile-i Ahmediyye’nin ila-yevmi’l-kıyame
haris-i asdakı olan millet-i necibemizi ve makam-ı saltanat ve hilafeti kübrayı
masun ve düşünmekle mükellef heyetinizi muvaffak buyursun.)
Maiyetindekilerden Mazhar Müfit Kansu, kongre akşamı kendisine “Nutkunuzun sonunu müftü efendinin duası gibi bitirdiniz” deyince
ise, asıl niyetini ve gizli gündemini şu şekilde
açıklamıştı:
“Maksadını anlıyorum,
anlıyorum ama, şimdi vazifemiz halkı, vatanı ve esir Padişahı kurtarmaya inandırmaktan ibarettir. Zamanında hiçbir şeyi
kaçırmamak ve zamansız hiçbir şeye uzaktan yakından tevessül
etmemek başlıca dikkati teşkil etmelidir.”
Aynı şekilde, Mazhar Müfit’in anlatımıyla,
ona şunları not ettirmişti:
… “Pekala, yaz!..”
diyerek devam etti: “Zaferden sonra hükümet şekli cumhuriyet
olacaktır…. Bu bir. İki: Padişah ve hanedan hakkında
zaman gelince icap eden muamele yapılacaktır. Üç: Tesettür kalkacaktır. Dört: Fes kalkacak, medeni milletler gibi şapka giyilecektir.”
Bu anda gayri ihtiyari
kalem elimden düştü: Yüzüne baktım. O da benim yüzüme baktı. Bu gözlerin bir
takılışta birbirlerine çok şey anlatan konuşuşuydu. Paşa ile zaman zaman senli
benli konuşmaktan çekinmezdim. “Neden durakladın?” deyince, “Darılma ama Paşam,
sizin de hayalperest taraflarınız var” dedim. Gülerek: “Bunu zaman tayin eder.
Sen yaz!..” dedi. Yazmaya devam ettim: “Beş: Latin hurufu (harfleri) kabul edilecek.”…
Yani, Mustafa
Kemal’in asıl gayesi bunları yapmaktı.
*
Fakat necip millete bunlardan söz
etmiyor, gayesinin vatanı ve “esir” padişahı kurtarmak
olduğunu söylüyordu.
Niyet ile sözler, iç ile dış birbirini
tutmuyordu.
Ortada, olduğu gibi görünme ve göründüğü
gibi olma diye birşey yoktu.
Cumhuriyet ilan edilince, elbette
bir cumhurbaşkanına da ihtiyaç duyulacaktı.
Dillerdeki “esir” padişahı kurtarma
niyazı gidecek, yerini “hain” padişahı kovma
şiirleri alacaktı.
Ve, Cumhuriyet’in cumhurbaşkanı, “hain” padişahın yapamayacağı
şeyleri yapacak, “gökten inen”
Kitap’ta emredilen tesettürü (örtüyü)
kaldıracak, şapkayı necip millete
dayatacak, bin yıllık harflerimize yasak koyup Latin/Hristiyan Avrupa
harflerini getirecekti.
Yüz yıl ileriyi görebilen “Aziz Atatürk’ün asıl yapmak istedikleri buydu.
Vatanı kurtarmak ise, o akşamki konuşması çerçevesinde, teferruattı.
Fakat necip millet işin farkında
değildi, Mustafa Kemal Paşa’nın önderliğinde İslam için, Hilafet-i Kübra için, Şeriat için savaştığını
sanıyordu.
Çünkü “Aziz Atatürk”, asıl
amacını necip milletten saklıyordu.
Asıl niyetini ve gayesini, onların
verdiği izinle ayrıldığı İstanbul‘dan hareket
etmeden önce İngilizler’le paylaşmış olabilir miydi,
bunu da kendimize sormadan edemiyoruz.
*
Evet, Mustafa Kemal bir taraftan necip
milletin önünde vatanı ve “esir” padişahı kurtarmaktan söz ediyor, diğer
taraftan da, “esir” padişah ile necip millete gelecekte neler yapacağının
planları ile meşgul bulunuyordu.
Buradan anlıyoruz ki, takiyyeci ve ikiyüzlü FETÖ, ilhamını gökten ve gaipten, Kur’an’dan
değil, Atatürk’ün dediği
gibi, yaşamdan alıyordu.
Atatürk'ün yaşamından.
Fakat, mesele FETÖ ile bitmiyor..
Mehmet Görmez ile Diyanet’in de, ilhamını “Atatürk’ün yaşamı”ndan alma
bakımından FETÖ’den ne kadarlık bir farkının bulunduğu sorusunun
aklımıza gelmesine engel olamıyoruz.
Aynı şekilde, Mısır’a ve Tunus’a gidip, “devleti yönetme” konusunda ilhamlarını
Şeriat’ten değil de Atatürk’ün necip milletimize hediyesi olan laiklikten (siyasal dinsizlikten) almaları tavsiyesinde bulunan Recep Tayyip Erdoğan’ın, FETÖ’den
farkının ne ya da ne kadar olduğu sorusu zihnimizi burkuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder